Olm Bier

Categorie: Brouwerijhuurder
Groep : Onafhankelijk
Opgericht: 2003
Gesloten: 2011
Eemmeerlaan 7-11
1382 KA Weesp
Provincie: Noord-Holland
Telefoon: 0294-483618
Fax: 0294-483657
Eigenaar/directeur: Mark A. Schneider (directeur)
URL: http://www.olmbier.nl
@mail: info@olmbier.nl
Etiketten van deze brouwerij

Over de brouwerij

De Olm Brouwerij was oorspronkelijk een onderdeel van J. en M. Horeca Totaal B.V., waarbij de letter J staat voor Jan Berkenbosch en de letter M voor Mark Schneider. Dit bedrijf was actief op het gebied van in- en verkoop van dranken, voornamelijk bier.

Op 10 augustus 2005 werd bekend dat het jonge Groningse biermerk Olm naar de beurs wilde. Volgens directeur Mark Schneider had het bedrijf nieuw kapitaal nodig om de groei te kunnen financieren: "Het gaat te hard".
De Olm Brouwerij, aanvankelijk gevestigd in Winschoten (M.J. van Olmstraat 39a, 9672 AE, Winschoten), werd in april 2003 opgericht als goedkoop alternatief voor de vier grote brouwers die de Nederlandse markt beheersen: Heineken, Interbrew/InBev, Grolsch en Bavaria. De naam Olm is afgeleid van het adres van het kantoorpand aan de M.J. van Olmstraat in Winschoten. M.J. van Olm was een sociaal bewogen huisarts uit Winschoten. Het bedrijf telde in 2005 vijf medewerkers. Het bier wordt gebrouwen in Belgie en gedistribueerd via drankengroothandels, die in 2005 een zestigtal caf's van Olm voorzien. In het eerste jaar werd alleen pils gebrouwen, medio 2004 volgde een witbier.
"De horecazaken die we als klant krijgen, worden steeds groter", zegt Schneider. "We moeten daar taps, buitenreclame en bijvoorbeeld terrasschotten plaatsen. We kunnen alle investeringen niet meer uit eigen zak betalen." Daarnaast werkte het bedrijf aan een eigen bier uit flessen.
Olm liet een beursgang door de accountant doorrekenen. Ook huisbankier Friesland Bank werd bij het proces betrokken. Schneider: "Deze bank was de enige die in ons bedrijf geloofde."
Een alternatief voor een beursgang is een aandelenverkoop aan bijvoorbeeld horeca-ondernemers en groothandels. "We zijn al diverse malen benaderd door mensen die het leuk zouden vinden om in ons te investeren", zegt Schneider. "Maar we zouden het het leukst vinden als zoveel mogelijk mensen meedoen. Het blijft toch een consumentenproduct."
De komst van prijsvechter Olm werd door horecaverbond Koninklijk HORECA Nederland (KHN) toegejuicht. De manier waarop sommige brouwers caf's via contracten aan zich binden, noemde KHN "niet meer van deze tijd".

Halverwege 2006 had het geleverde bier volgens Mark Schneider een dusdanig slechte kwaliteit dat het bedrijf alle klanten verliest. Het bedrijf had grote schulden bij de fiscus. In maart 2007 verkocht Mark Schneider alle activa en een deel van de passiva aan OLM Nederland B.V. Bierbrouwerij Huyghe begint in december 2007 een procedure wegens het niet betalen van openstaande facturen. Het faillissement is op verzoek van Bierbrouwerij Huyghe uitgesproken.

De bieren van de Olm Brouwerij werden aanvankelijk gebrouwen met behulp van de brouwfaciliteiten van de Belgische Brouwerij Huyghe. In augustus 2006 maakte de Olm Brouwerij bekend te vertrekken uit Winschoten. Het zag er toen even naar uit dat de brouwerij zich in de Gemeente Valkenburg zou gaan vestigen, maar de brouwerij verhuisde per 1 december 2006 naar Almere-Haven (De Steiger 57, 036-5402406). In 2008 verhuisde de brouwerij weer naar Weesp (Eemmeerlaan 7 - 11, 1382 KA, Weesp).

J. en M. Horeca Totaal B.V. werd op 27 januari 2009 failliet verklaard. De naam Olm Brouwerij werd op dat moment gewijzigd in OLM Bier.

Nadien werd het bier gebrouwen in een Duitse brouwerij.

In 2009 tapten ongeveer 100 horecagelegenheden in Nederland Olmbier. Op jaarbasis werden er 40.000 fusten verkocht.

Verkoop brouwerij afgeketst
Dagblad De Limburger, Maandag 29 januari 2007 - pag 9
(Heuvelland) DOOR ROB COBBEN
VALKENBURG - De verkoop van de Valkenburgse Leeuw-brouwerij aan de Groningse firma Olm is afgeketst. Olm had in Valkenburg pils willen gaan produceren, maar kon niet tot overeenstemming komen met Haacht, de Belgische eigenaar van Leeuw.
Directeur Mark Schneider van Olm zegt zeer teleurgesteld te zijn over het mislukken van de deal. Volgens hem waren beide partijen het na maanden onderhandelen eens over de verkoopprijs, maar kwamen de Belgen op het laatste moment met een aanvullende eis op de proppen.
"We zouden in Valkenburg alleen vaten mogen afvullen en flessen bottelen, maar niet brouwen. En om dat laatste was het ons juist te doen. Blijkbaar vreesde Haacht concurrentie als er in Valkenburg weer pils gemaakt zou worden."
Schneider meldde zich een jaar geleden bij Haacht om de leegstaande brouwerij in Valkenburg over te nemen. Olm, in 2003 door Schneider opgericht, laat zijn pils op dit moment nog produceren in het Belgische Melle maar wil zelf gaan brouwen. In Winschoten, waar het hoofdkantoor was gevestigd, was daarvoor geen plaats. Omdat Schneider bovendien meer voet aan de grond wil krijgen in het zuiden van het land, ging hij in Limburg op zoek naar een geschikte locatie. De brouwerij in Valkenburg paste perfect in zijn plannen, vertelt Schneider. Haacht hevelde de productie van het Valkenburgse gerstenat eind 2005 over naar het Belgische moederbedrijf bij Leuven. Sindsdien staat de ruim honderd jaar oude brouwerij in het Geulstadje leeg. Het brouwhuis aan de Plenkertstraat is nog intact. "Een prachtige brouwhuis met historische waarde", aldus Schneider. Olm heeft nu een pand gekocht in Almere-haven. Binnen twee jaar wil het bedrijf daar ook gaan brouwen.
Bij Haacht was afgelopen weekend niemand bereikbaar voor commentaar.
De gemeente Valkenburg aan de Geul is niet rouwig dat de verkoop van het Leeuw-pand aan Olm niet doorgaat. "Wij zien toch liever iets kleinschaligs op die plek gebeuren, terwijl Olm bulkproductie wilde", laat een woordvoerder weten. Wel heeft de gemeente onlangs nog bij Haacht aangedrongen op haast bij het vinden van een nieuwe bestemming voor het pand. Valkenburg vreest dat het fabrieksterrein verpaupert bij langdurige leegstand.

Op 15 maart 2010 spande Heineken NV een kort geding aan tegen Olm wegens inbreuk op intellectueel eigendom; de etiketten van Olm zouden teveel op die van Heineken lijken.[4] Partijen troffen nog op dezelfde dag een schikking die inhoudt dat Olm het uiterlijk van zijn verpakkingen zal wijzigen.

Goliath Heineken sleept David voor de rechter
Maandag 15 maart 2010, NOS.nl

Door economieredacteur Louis Dekker

Al een jaar of acht probeert brouwerij Olm een plek te veroveren op de Nederlandse biermarkt. Het bedrijf dat zichzelf neerzet als klein en rebels doet verwoede pogingen in een stagnerende biermarkt een marktaandeel te veroveren. Dat leverde sinds 2003 veel dalen en weinig pieken op. Meer dan eens scheerde Olm langs de rand van de afgrond. Er was gedoe met de kwaliteit van het brouwsel, er was te weinig geld en, meestal subtiele, tegenwerking door de gevestigde namen.

Op bescheiden schaal slaagde Olm er weliswaar in de horeca te verleiden, vooral door de relatief lage prijs van een fust. Maar toekomst en bestaansrecht hangen af van twee zaken: een blikje en een flesje. Immers: de supermarkt is de sleutel naar de consument en naar marktaandeel.

2010 zou het jaar van de doorbraak naar het grote publiek worden. Sinds begin dit jaar begint Olm langzaam maar zeker zichtbaar te worden in de supermarkten. Dat de van oorsprong Groningse bierbrouwer in de schappen ligt bij C1000 en een paar handenvol kleinere supers kan worden beschouwd als een beloning voor jarenlang pionieren, maar de schijn bedriegt. Na vandaag zou alles wel eens anders kunnen worden.

'Uitgenodigd door Heineken'
Olm-directeur Mark Schneider is, zoals hij het zelf verwoordt, "in de rechtbank uitgenodigd door Heineken". De multinational spant een kort geding aan tegen de piepkleine concurrent omdat het flesje verdacht veel zou lijken op de Heineken-fles. Heineken opent met een leger advocaten de aanval en eist dat Olm alle bierflesjes uit de supermarkt haalt. Vanmiddag dient in Den Haag het kort geding wegens inbreuk op intellectueel eigendom. Wat de zaak extra pikant maakt, is dat de directeur van Olm vroeger werkte bij Heineken.

Uiteraard heeft Schneider zijn verhaal klaar. Het flesje lijkt "totaal niet" op de Heineken-fles, zegt hij. Dat de prominent aanwezige rode ster wel erg ondubbelzinnig verwijst naar zijn voormalige werkgever erkent hij. Om het vervolgens te pareren met de opmerking dat 'die rode ster staat voor kwaliteit en dat er wereldwijd wel honderd bieren zijn met zo'n rode ster. En Heineken heeft er de afgelopen maanden nooit moeilijk over gedaan'.

Een NOS-steekproef op straat pleit echter niet in zijn voordeel. Nagenoeg iedere passant die een Olm in de hand krijgt gedrukt, associeert de fles onmiddellijk met Heineken. De overeenkomsten in beeldmerk en uitstraling zijn z overtuigend dat bierdrinkers spontaan zeggen te snappen dat Heineken in actie komt.

Klein en rebels
Olm profileert zich als klein en rebels. Een strategie waarmee EasyJet en Ryanair succes boekten in de luchtvaart, maar die in de zeer gesloten bierbranche contraproductief kan werken. Schneider heeft de afgelopen jaren met zijn rebelse houding weinig vrienden gemaakt en heeft nu de schijn tegen. Het past erg bij een rebel om een flesje te ontwerpen dat de grens van plagiaat opzoekt. Als de rechter besluit dat Olm in de schappen mag blijven, is Schneider de grote winnaar. Een kort geding levert een berg free publicity op die goed is voor de naamsbekendheid. De kans dat Heineken Olm omver blaast, is echter aanzienlijk.

2010 wordt dus het jaar van de waarheid voor Olm. Het wordt erop of eronder. Schneider heeft slechts acht werknemers, geen noemenswaardig marketingbudget en de juridische strijd die vandaag begint kan het bedrijf letterlijk en figuurlijk duur komen te staan. Op papier lijkt Olm kansloos tegen de marktleider met de lange adem. In andere woorden: Heineken kan zijn advocatenleger eenvoudig en langdurig betalen en weet dat de concurrent krap bij kas zit. De achilleshiel is in zicht.


Olm past Heineken-look aan
Maandag 15 maart 2010, NOS.nl

Het biermerk Olm heeft toegezegd zijn etiketten aan te passen, omdat die te veel op de labels van Heineken lijken. In ruil daarvoor heeft Hollands grootste bierbrouwer een kort geding tegen Olm ingetrokken.

Voorafgaand aan het kort geding eiste Heineken dat Olm alle bierflesjes uit de supermarkt haalt. Wat de zaak extra pikant maakte, is dat de directeur van Olm vroeger werkte bij Heineken.

Eerder vandaag zei Schneider nog dat het flesje lijkt "totaal niet" op de Heineken-fles. Hij gaf toe dat de prominent aanwezige rode ster wel erg ondubbelzinnig verwijst naar zijn voormalige werkgever, maar "die rode ster staat voor kwaliteit en wereldwijd zijn er wel honderd bieren met zo'n rode ster."

Ook zei hij dat "Heineken er de afgelopen maanden nooit moeilijk over heeft gedaan".

Steekproef
Een steekproef op straat pleitte echter niet in zijn voordeel. Nagenoeg iedere passant die een Olm in de hand kreeg gedrukt, associeerde de fles onmiddellijk met Heineken. De overeenkomsten in beeldmerk en uitstraling waren zo overtuigend dat bierdrinkers spontaan zeiden te snappen dat Heineken in actie kwam.

Maar het merk heeft nu dus bekendgemaakt de aanklacht tegen Olm in te trekken en beide bierbrouwers gaan samen kijken wat er aan het etiket moet veranderen.

Heineken opent aanval op Olm
Distrifood, donderdag 28 juli 2011 9:21, De Telegraaf , door Joep Meijsen
WEESP Heineken opent de aanval op discountconcurrent Olm. De grootste bierbrouwer van Nederland beschuldigt de concurrent van fraude en inbreuk op het merkenrecht.
Dat meldt De Telegraaf vanmorgen. Volgens de krant heeft Heineken onder meer achtervolgingen en heimelijk opgenomen videobeelden ingezet bij het onderzoek, terwijl gisteren door deurwaarders de administratie van Olm in beslag is genomen. Het bedrijf van directeur Mark Schneider wordt ervan beschuldigd structureel, systematisch en in het diepste geheim in fusten die van onze naam zijn voorzien bier te leveren.
Illegaal vullen
Dit wordt vervolgens aan cafs, drankengroothandels en zelfs via Marktplaats verkocht alsof het Heineken is, maar dan tegen een aanzienlijk lagere prijs. Tevens zouden illegaal biertanks onder Heineken-kroegen met Olmworden gevuld. Dit zou in het holst van de morgen gebeuren, met onherkenbare voertuigen en personeel dat niet herkenbaar is als werknemer van Olm. Een tip van een voormalige medewerker van Olm vormde de reden voor het onderzoek, dat volgende week donderdag een vervolg krijgt met een kort geding in Amsterdam.
Niet van de kook
Mark Schneider reageert in de krant verbaasd op de ophef. Dat er af en toe fusten van andere merken met ons bier worden gevuld, is het gevolg het statiegeldsysteem waarbij fusten rouleren langs alle brouwerijen. Ik heb hier ook een Olm-vat staan dat door Heineken met hun pils is gevuld. Daarvan raak ik niet van de kook. Het verhaal over de tankwagens is voor hem helemaal verbijsterend. We hebben geen eigen tankwagens. Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar als het gebeurt, komt dat op het conto van tussenleveranciers voor wie ik natuurlijk geen verantwoordelijkheid draag.

Mark Schneider: Heineken is god
Distrifood, vrijdag 29 juli 2011 10:37, Algemeen Dagblad , door Joep Meijsen
WEESP Directeur Mark Schneider van Olm slaat in de media hard terug in de richting van Heineken. Hun beschuldigingen zijn onzin, maar Heineken is god, zij kunnen alles roepen.
Dat zegt Schneider in het Algemeen Dagblad. Heineken opende deze week de aanval op Olm, dat volgens de grootste brouwer van Nederland illegaal Heineken-fusten en tanks bij kroegen bijvuld met goedkoper bier. Eerder lagen beide bedrijven ook al overhoop met elkaar over het gebruik van een ster in het logo. Dit leidde ertoe dat Olm het logo aanpaste.
Kapot maken
De beschuldigingen van Heineken missen volgens Schneider iedere grond. Hij stelt dat de brouwer probeert de kleine concurrent kapot te maken. Omdat al hun vertegenwoordigers door het hele land steeds maar moeten uitleggen waarom dat bier van Olm goedkoper is, sneert Schneider. Daar kunnen ze niet tegen. Nu laten ze beslag leggen op alles hier, Heineken is god. Dat bedrijf kan blijkbaar doen wat het wil.
Grote fraude
Directeur Horeca Wouter Fijnaut van Heineken spreekt echter over een hl grote fraude waar het bedrijf wel tegen moest optreden. Ook klanten van Olm werken eraan mee. Uit monsters die we hebben genomen, bleek dat op meerdere plekken Olm-bier werd geschonken waar het als Heineken werd verkocht, uit een Heineken-tap, in een Heineken-glas, aldus Fijnaut.


Op 29 september 2011 werd Olm Bier failliet verklaard. De juridische strijd met Heineken, dat Olm Bier betichtte van vals spel, kon niet worden gewonnen aldus Schneider. De acht werknemers raakten hun baan kwijt. De rechter bepaalde in augustus 2011 in kort geding dat Olm merkinbreuk pleegde door zijn veel goedkopere bier in nagevulde Heinekenfusten aan de man te brengen. Het bedrijf had 30 dagen de tijd gekregen om daarmee te stoppen.

In 2012 nam Dutch Beer B.V. de merkenrechten over van het Olm Bier aangekocht uit de boedel van de faillissementen van Olm Brouwerijen B.V. en Mark Schneider.
Dutch Beer (een 100% familiebedrijf) heeft met een internationale brouwerij een exclusief contract gesloten van de productie van het via het bestaande recept gebrouwen Olm Pils. Verder zal er bier onder de eigen naam Dutch Beer op de markt worden gebracht. Dit alles wordt geleverd in eigen fusten die als zodanig duidelijk herkenbaar zijn gemaakt in 30 liter one way fust en in fles van 33cl.
Dutch Beer, gevestigd in Zeewolde, is een groothandel in dranken die naast haar eigen biermerken tevens een assortiment aan internationale bieren (w.o. Corona), alcoholische dranken en postmixen op de markt brengt. Zie www.dutchbeer.eu.

afb. 1: Olm Bier: Sometimes we need a change

Bieren

Assortiment:
afb. 2: Etiket Olm Bier lijkt op etiket Heineken

cambrinus


E-mail: info@cambrinus.nl
URL: http://www.cambrinus.nl

Laatste update:  (GMT +1)

copyright © 1988 - 2016 Cambrinus.nl. Alle rechten voorbehouden.