Olympische Zomerspelen 2000
Sydney

 

Holland Heineken House

 




Pieter van den Hoogenband en Inge de Bruijn werden er letterlijk op handen gedragen en ook de gouden hockeyheren lieten zich in Sydney al 'crowdsurfend' door het Holland Heineken House verplaatsen. Terwijl de onvermoeibare DJ Silvan de Oranjegekleurde supporterszee op de dansvloer vermaakte, konden de sporters even op adem komen in de atletenruimte. Om later weer samen met hun fans te kunnen genieten van optredens van Bløf of Gordon.
 
De tv-beelden van Nederlandse medaillewinnaars die zich vermaakten in het Holland Heineken House, gingen de hele wereld over en al snel wist 'heel Sydney' dat het in de enorme tent bij het Maritime Museum in Darling Harbour goed toeven was.
Als er op het grote videoscherm een sportwedstrijd werd uitgezonden waar zowel Nederlanders als Australiërs kansrijk waren, dan was de spanning onder het publiek te snijden. Figuurlijk dan, want de sportiviteit vierde te allen tijde hoogtij in het Holland Heineken House.
Dagelijks werd het Holland Heineken House door meer dan 7000 mensen bezocht. Op een gegeven moment werd het zelfs zo druk, dat men alleen nog maar op vertoon van een Nederlands paspoort naar binnen kon. Of door accentloos 'Scheveningen' uit te sprekenů..
 
Ontmoetingsplaats
 
Het succes van het Holland Heineken House in Sydney had natuurlijk veel te maken met de uitstekende prestaties van de Nederlandse Olympische Ploeg. Maar ook op dagen dat er geen medaille werd gewonnen, was de stemming in het Holland Heineken House van 's morgens vroeg tot in de kleine uurtjes uitstekend. Een logisch gevolg van de unieke formule, die NOC*NSF en Heineken tijdens de Olympische Spelen van 1992 introduceerden en die sindsdien steeds is verbeterd.
 
Het idee om tijdens de Spelen een ontmoetingsplaats te creëren voor Nederlandse sporters, vrienden, familieleden, supporters, sponsors, politici en mediavertegenwoordigers, werd in Barcelona voor het eerst gerealiseerd. De tent in de haven van Barcelona groeide al snel uit tot een zeer populaire ontmoetingsplaats. Om een lekker betaalbaar Hollands biertje te drinken, een bitterbal te eten of gewoon even bij te kletsen met landgenoten.
 

Lillehammer en Atlanta hadden weliswaar geen haven, maar toch was het Holland Heineken House respectievelijk twee en vier jaar later wederom een plek waar 'de Nederlandse sportwereld' in al haar geledingen naartoe trok om de Olympische successen van de Oranje-equipe te vieren.
Hetzelfde concept was twee jaar later in Nagano (Winterspelen 1998) nog altijd niet aan slijtage onderhevig. Nog altijd denkt menigeen met een glimlach terug aan de polonaise waarin notabene de doorgaans zo rustige Japanse gastheren en -vrouwen het voortouw namen.
 

Oranjefeest
 
In Sydney werd het Holland Heineken House verder uitgebouwd. In de dubbeldekkertent (2300 m2) aan de kade van het Maritime Museum waren diverse ruimtes en faciliteiten gecreëerd voor onder meer de pers, NOC*NSF en - last but not least - de atleten zelf. Want om hen draait het per slot van rekening allemaal.
 
Dat de Nederlandse sporters de typisch Hollandse sfeer in het Holland Heineken House waardeerden, bleek wel uit het feit dat ze vrijwel zonder uitzondering een of meer keren op bezoek zijn geweest. Om even in alle rust een krant te lezen, te Internetten of te e-mailen in de Atletenruimte, waar oud-volleyballer Ron Zwerver ervoor zorgde dat het de sporters aan niets ontbrak.
 
Ook voor sponsors vormde het Holland Heineken House, in combinatie met de Beergarden op de pier en de VOC-replica De Batavia, een sfeervolle en ideale locatie om relaties uit te nodigen voor een diner, een lunch of receptie. Het reisbureau ATP had er een afhaalbalie voor Olympische tickets, bij Piet Zoomers kon men zich geheel in het Oranje steken en in het Internetcafé hielden velen het thuisfront per e-mail op de hoogte van hun belevenissen.
Via het internationale TV-feed werden er op de talrijke tv's alsmede het grote videoscherm, vanaf 's morgens 10.00 uur tot sluitingstijd beelden getoond van alle Olympische sportwedstrijden, waardoor vrijwel alle Nederlandse prestaties in het Holland Heineken House live te volgen waren. Een service die in geen enkele andere openbare ruimte werd geboden. En dankzij een samenwerking met de Telegraaf en Studio Sport bleven de Nederlanders Down Under ook op de hoogte van de Olympische koorts die 'thuis' in alle hevigheid was losgebarsten.
 
Het Holland Heineken House had in Sydney over media-aandacht niet te klagen. Want zowel Studio Sport als RTL5 en SBS6 zonden dagelijks items vanuit het Holland Heineken House uit, waarbij de eerste twee een eigen studio hadden in de tent. Ook de verschillende radiostations en de schrijvende pers besteedden ruim aandacht aan het Holland Heineken House, dat ook in Australië en - dankzij CNN - de rest van de wereld tijdens de Spelen uitgroeide tot een begrip.