[Bier nader bekeken]

Onderscheidingen en Prijzen op Biergebied

Kom, mijne heren, ik leid u naar het beste bier van Europa.
(Christopher Marlowe, Dr Faustus, 1588)

Produkt

Bier Award Geheim Genootschap 'Broeders van Westvleteren'

Jaarlijks reikt dit genootschap een prijs uit voor creativiteit betreffende biersmaak en het verhaal achter een bier.
Bier Award 1991:Struis, Brouwerij 't IJ (NL)
Bier Award 1992:Grimbergen Optimo Bruno, Alken-Maes (B)
Bier Award 1993:Brugse Tripel, Brouwerij De Gouden Boom (NL)
Bier Award 1994:Gulden Draak, Brouwerij Bios (B)
Bier Award 1995:Hertog Jan Grand Prestige, Arcense Bierbrouwerij (NL)

Beste 'Tripel Bier'

Uitgereikt door Bier-Proeflokaal In De Wildeman te Amsterdam op 28 september 1999 aan La Trappe Tripel. Deze tripel is door een panel gekozen uit 10 tripels die werden geschonken uit fles.

Lekkerste, smakelijkste flessenpils van Nederland

Elk jaar tijdens het Nederlands Bier Weekend in café de Beyerd te Breda (die sinds 1986 wordt gehouden), wordt door 50 bierliefhebbers het lekkerste Nederlandse flessenpils gekozen. Dit gebeurt door een blindproeverij; het bier is niet herkenbaar, zodat de reputatie van een brouwerij niet van invloed kan zijn op de beoordeling.

Prijswinnaars:

.... : ....

1985 : ....

1986 : Lindeboom Pilsener

1987 : ....

1988 : Christoffel Bier

1989 : ....

1990 : ....

1991 : Lindeboom Pilsener

1992 : ....

1993 : Christoffel Bier (voor de derde keer!!!!!)

Café's en Bierprijzen

Deze prijzen worden vaak tijdens de bier-X-daagse van een café uitgereikt.

Café De Beyerd, Breda - Zilveren Frietje

Deze prijs word uitgereikt tijdens de jaarlijkse Belgische bierweek.

In 1979 wordt op indicatie van verschillende Belgische brouwers de onderscheiding het Zilveren Frietje ingesteld. Dat frietje wordt een onderscheiding voor een Belgische brouwer en een klant van Café de Beyerd die zich dat voorbije jaar bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor het Belgische speciaalbier en Café de Beyerd.

De brouwer die een frietje verdient, krijgt dat voor zijn werk en inzet om bier te brouwen en te verkopen van een smaak en een kwaliteit die getuigen van een eigen identiteit; om die reden heeft die brouwer misschien niet de grootste, maar wel een eigen klantenkring. De klant krijgt het frietje voor het bewust drinken van Belgische bierspecialiteiten plus de waardetoekenning ervan. Hij of zij onderscheidt zich verder door een actieve rol tegenover mededrinkers over dat Belgische speciaalbier.

In 1979 wordt de onderscheiding voor de eerste keer uitgereikt aan een vrouwelijke brouwer in België, madame Rose Blancquaert van brouwerij Liefmans in Oudenaarde, adviseur en klankbord in de eerste jaren van mijn bier-pionierschap. Ron Brummelkamp wordt de eerste klant van De Beyerd die het Zilveren Frietje mag ontvangen. Ron neusde net als ik al jaren in België rond naar mooie ambachtelijke brouwerijen en biertjes.

In 1980 zijn de bieren van spontane gisting erg in de belangstelling, vooral de fond gueuze van Hey Va, een kleine lambiekbrouwerij in Asse bij Brussel. Brouwer Maurice Heyvaert zijn specialiteit echter is zijn Hey Va Speciaal, een hoge-gistingbier met de smaak van een romige gueuze. Dat wordt de reden Maurice dat jaar te onderscheiden. Klant Jaap Groeneveld, in die tijd eigenaar van De Bongerd, een reformwinkel in de Boschstraat, verkoopt in zijn winkel biologisch verantwoorde bieren, waaronder de Hey Va speciaal. Samen met Maurice ontvangt hij op de eerste zaterdag in de vijfde Belgische Bierweek het Zilveren Frietje.

1981 kenmerkt zich door de oprichting van PINT, de consumentenvereniging voor bier, met daarbij de ledenvergaderingen in ons café en de harde strijd tegen de monocultuur van pils in Nederland. De vereniging groeit zeer snel en als café profiteren wij mee van dit succes.

Het orgel is er nog steeds en ook verder veranderen we niet veel aan het programma van de Belgische Bierweek.

Alleen de artiesten op de donderdag wisselen. In 1977 was dat Dulle Griet, een vrouwelijk Antwerps duo, in 1978 Herman van Haaren en Ed Verkooyen, in 1979 en 1980 het Trio Willie Donni met Kid Dynamite en Little Eddy. In 1981 valt de keus op Joep Peeters met zijn Black Mollies. Dat wordt later Ensemble Speeldrift, maar Joep blijft. Hij speelt nog steeds op de donderdag van de Belgische Bierweek.

1981 is ook het jaar dat het witbier Oud Hoegaards in Nederland officieel wordt ingevoerd. In hoog tempo verovert het de markt. Voor ons aanleiding om brouwer Pierre Celis uit te nodigen en in het zonnetje te zetten met een onderscheiding. Dat Zilveren Frietje krijgt in 1981 ook klant Leo Loontjens, de huidige penningmeester van ons bierproeversgilde. Leo is vooral een goodwillambassadeur omdat hij zelf intens kan genieten van de mooie, zware speciaalbieren zoals Hoegaarden Grand Cru en Rochefort 10.

In 1982 groeit de relatie met Brouwerij Sterkens in Meer naar een hoogtepunt. Niet zo zeer door hun eigen bier Ster Ale, maar vooral als leverancier van bijzondere bierspecialiteiten en hun promotionele medewerking aan onze aktiviteiten. Reden voor ons om de brouwerij te onderscheiden. Op de openingsceremonie van de Belgische Bierweek ontvangt brouwer Fons Sterkens het Zilveren Frietje samen met klant Gonnie Verdurmen, die als eerste vrouwelijke klant de onderscheiding krijgt. Zij wordt tevens geridderd door het genootschap Pauwel Kwak, dat onder aanvoering van brouwer Hugo Bosteels gekomen is om de opening feestelijk op te luisteren.

Dat Anneke Lemmens in 1983 het Zilveren Frietje wordt toegekend, geeft aan dat het aantal vrouwen dat bier en met name speciaalbier drinkt in ons café veel hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Wij zijn dus ook hier weer trendsettend bezig. Dat Anneke feministe is, bewijst ze met een donderspeech tijdens de officiële opening van de Belgische Bierweek 1983. Er moeten meer vrouwen aan het bier en aan het roer komen.

In 1984 krijgt Anita Dockx het Zilveren Frietje, samen met Philippe Lefebvre, brouwer van Floreffe, Bonne Esperance, Moeder Overste en tegenwoordig ook Barbãr.

De opening van deze Belgische Bierweek wordt een heel groot feest, want Bobbejaan Schoepen neemt de openingsceremonie voor zijn rekening. Met zijn liedje "Een café zonder bier" steelt hij de harten van velen.

Dan komt 1985, tien jaar Belgische Bierweek. Tijd om terug te kijken We brengen een boekje uit met daarin tien jaar Belgische Bierweek in woord en beeld, we laten een eigen bier, De Beyerd Speciaal genaamd, brouwen bij brouwerij Sterkens, en Joep Peeters maakt een mini-LP met daarop de Beyerd Blues, Uit de weg, De klos en Het Slavenkoor. Briek Roemans, de verkoopdirecteur van Brouwerij Rodenbach, wordt het Zilveren Frietje toegekend. Briek Roemans was vanaf de eerste bierweek aanwezig met zijn Rodenbach en niet alléén op de mosselavond, maar de hele week. Daardoor heeft hij bijgedragen aan de succesformule van de Belgische Bierweek. Briek Roemans is vrij kort daarna overleden, maar wij zullen hem ons altijd herinneren als een bierbegeesterd man met enorme energie en dynamiek. Willem Kaptein is de klant die in 1985 het Zilveren Frietje krijgt, de prijs voor een echte speciaalbierfreak.

In 1986 wordt de opening verricht door bierboekenschrijver Johnny Tulfer uit Antwerpen. Na de inleiding worden de Zilveren Frietjes uitgereikt aan brouwer André de Keersmaeker van Mort Subite en aan klant Han Hidalgo, die met zijn positief-kritische opstelling niet alleen de biercultuur in De Beyerd een grote dienst bewijst, maar ook als adviseur de oprichting van de Alliantie van Biertapperijen ondersteund heeft.

1987 is voor brouwerij Huyghe uit Melle, de brouwer van Artevelde en Delirium Tremens. Directeur Jan de Laat krijgt de onderscheiding uitgereikt, evenals klant John Bouwmeester. Rikken op zondagmorgen wordt dit jaar vervangen door een proeftest van donkere trappist en abdijbieren. Vijftig klanten die gewend zijn speciaalbieren te drinken en te waarderen, kiezen in een blinde proeftest de meest aangename in smaak. Het bier Rochefort 6 wint en de brouwer ontvangt een oorkonde. Het succes is zo groot, dat meteen besloten wordt er een nieuwe traditie van te maken met elk jaar een ander biertype.

1988 is het kabouterjaar. Chris Bauweraerts van La Chouffe ontvangt het Zilveren Frietje uit handen van Walter de Buck, de Vlaamse troubadour. Kees Verplanke wordt onderscheiden als klant van de Beyerd voor zijn verdiensten als bierambassadeur tot bij de Consumentenbond toe. De bierproeftest op zondag is er een met Belgische ales en wordt gewonnen door Artevelde van Brouwerij Huyghe.

### De rest ontbreekt nog.....

1996: journalist Gazet van Antwerpen

Bier-Proeflokaal In De Wildeman, Amsterdam - Zilveren Knots

Deze prijs wordt jaarlijks sinds 1993 uitgereikt aan een persoon die zich verdienstelijk gemaakt heeft voor de Nederlandse biercultuur.

1993:

1994: Caspar Peterson van 't IJ, vanwege zijn bijdrage aan de hedendaagse biercultuur

Hofleveranciers

Nederland telde in 167 hofleveranciers (situatie: 1992). Firma's uit het midden- en kleinbedrijf, die meer dan honderd jaar oud zijn en een vooraanstaande plaats innemen kunnen voor het predikaat worden voorgedragen.

Koninklijke...

Daarnaast is het predikaat Koninklijke nog aan 530 ruim honderd jaar oude bedrijven en verenigingen toegekend (situatie: 1992).

Oranjeboom Brouwerijen Breda-Rotterdam:
Gemachtigd tot het voeren van Hare Majesteits wapen by appointment to H.M. the Queen of the Netherlands.

Monde Selection - International Institute for Quality selections

Rue de Livourne, 45 1er étage - Boite 4

B-1050 Bruxelles (Belgique)

02/538.63.35-538.68.70

Opgericht in 1961 te Brussel heeft dit instituut als doel ieder jaar in een verschillend land wereldselecties te organiseren op basis van nauwkeurige doelstellingen:

In de voorbije decennia heeft het instituut ruim 200 wereldselecties gehouden in diverse categorieën, o.a: wijnen, likeuren, bieren, frisdranken, levensmiddelenprodukten, chocolade, graanprodukten, verven en lakken, tabak, cosmetica etc...

Het Permanent Organiserend Comité zetelt te Brussel en bestaat uit vijf onafhankelijke Belgische professoren, ingenieurs en doctoren uit diverse wetenschappen, bijgestaan door twee technisch wetenschappelijke raadgevers op alle terreinen.

Op een willekeurig ogenblik worden 18 flesjes uit de produktie genomen onder toezicht van de jury. De uitspraak van de jury is verder gebaseerd op smaak, kleur, tot zelfs de vorm van het flesje, etiket enz...

De produkten worden onderworpen aan de volgende strenge chemische en bacteriologische analyses:

- Mechanische en fysische analyses;

- Toepassings- en gebruikstest;

- Organoleptische onderzoeken betreffende de gelijkvormigheid en het informatief karakter van het etiket.

Het (zeer) hoge inschrijfgeld bepaalt dat alle ingezonden produkten met een onderscheiding bekroond worden, maar of de mate van waardering van het inschrijfgeld afhangt is onzeker.

Na beraadslaging van de jury belast met de smaakproeven en in overeenstemming met de resultaten van de uitgevoerde analyses in de laboratoria, worden de onderscheidingen toegekend. De winnaars mogen het "Monde Selection Medal"-symbool voeren.

Nederlandse prijswinnaars op biergebied:

1. De trofee van de hoogste internationale kwaliteit:

Toegekend aan firma's waarvan het produkt vijf jaar achtereen de gouden medaille ontving.

1a. De trofee van Hoge Internationale Kwaliteit:

Toegekend aan firma's waarvan het produkt drie jaar achtereen de gouden medaille ontving.

- Budels Pils, 1995 (1993/1994/1995)

2. De gouden medaille met lauwerkrans (Grand Medaille d'Or) plus oorkonde:

Toegekend in alle categorieën.

- Arcener Grand Prestige, 1986 (kruik: beste bier in alle categoriën)

- Alfa Super Dortmunder, 1992

- Budels Pils, 1994
- Budels Alt, 1995

3. De gouden medaille (Medaille d'Or) plus oorkonde:

...

- Hertog Jan Tripel, 1986 (beste bier in categorie)

- Wieksche Witte in categorie E (speciale streek of ambachtelijk gebrouwen bieren van hoge gisting), 1992

- Alfa Edel Pils, 1992

- Budels Pils, 1993/1995

- Parel, 1994

- Capucijn, 1995

4. De zilveren medaille:

- Budels Vuurtoren, 1994

5. De bronzen medaille:

Australian International Beer Awards

Internet: http://www.beerawards.com

 

The Brewing Industry International Awards

1994: Elfde Gebod

 

Brouwerijen

Onderscheidingen Budelse Brouwerij B.V.

Budels bier heeft in het verleden diverse keren een internationale onderscheiding gekregen:

Onderscheidingen Heineken Nederland B.V.

Het Heineken Pilsener heeft in de loop der tijd diverse onderscheidingen gehad:

- Medaille d'Or Exposition Internationale Paris 1875 - Décernée a Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij a Amsterdam

- Diplome D'honneur Amsterdam 1883

- Grand Prix Paris 1889

- Hors Concours Membre Du Jury Paris 1900

 

Onderscheidingen Bierbrouwerij De Kroon

Parijs 1937

Dortmund 1953

Onderscheidingen Bierbrouwerij De Leeuw

Super Leeuw met goud bekroond Brussel 1962

Onderscheidingen Brouwerij De Ridder

Prix d' excellences, Exposition Gent 1958

Monde Selection Olympiades de la Qualité Prix d'Honneur, Keulen 1963

 

Onderscheidingen BV Gulpener Bierbrouwerij

Europe Selection Olympiades de la Qualité - Medaille d'argent - Brussel 1962

 

Onderscheidingen Lindeboom Bierbrouwerij

Gouverneur Limburgs Bier - Medaille d'Or, Amsterdam 1992

 

Onderscheidingen Oranjeboom Bierbrouwerij B.V.

Skol:

hofleverancier sinds 1927

Monde Selection Bruxelles Selection de la Qualité

Monde Selection Luxembourg 1977

 

Verpakking

Bierblik van het jaar

Jaarlijks verleent de Nederlandse Vereniging van Bier- en

Frisdrankenverzamelaars "Blik op Blik" de titel Bierblik van het jaar

19...

1992: 50cl-blik ALFA Premium Holland Bier - ALFA Bierbrouwerij B.V.

 

Etikettenaktie PINT

In 1994 startte PINT deze aktie om de brouwers aan te sporen zoveel mogelijk informatie op de etiketten te verschaffen. Het meest informatieve etiket van 1994 was Wiegeleir, een bier gebrouwen door Bierbrouwerij de 3 Horne, op de markt gebracht door Tejo Kromhout van het Tilburgse café Zomerlust.

Productieproces

ISO 9002-1987 EN 29002-1987 NEN-ISO 9002:1988

Als eerste brouwerij in Nederland kreeg Oranjeboom Bierbrouwerij B.V. op 3 juni 1993 het ISO-certificaat voor haar Quality Management System. Dit omvatte het brouwproces, het verpakken en de distributie van bier. ISO - International Standards Organisation - is een internationaal erkende systematiek voor de kwaliteitsborging. Alle procedures van het produktietraject zijn geïnventariseerd, waar nodig verbeterd, en vastgelegd in handboeken. Zo is elke handeling beschreven, maar is ook de controle van die handeling vastgelegd. Als alle medewerkers de procedures volgens deze afspraken uitvoeren, kan de brouwerij garanderen dat het kwaliteitsniveau steeds hetzelfde is. Het ISO-certificaat is toegekend door Lloyd's Register Quality Assurance, een onafhankelijke instelling uit Zwitserland. Deze instantie houdt 2x per jaar een controle en herhaalt de certificeringsprocedure elke drie jaar. Zijn de resultaten onbevredigend, dan krijgt de onderneming gelegenheid om binnen een vastgestelde tijd de zaken weer recht te zetten. Lukt dat niet, dan zal zij het certificaat kwijtraken.

In de toekomst zullen organisaties uit de levensmiddelenbranche steeds meer garanties vragen voor de kwaliteitsborging van produkten.

1993: Oranjeboom ISO-xxxx

1993: Grolsch ISO-9002 certificaat

1994: Dommelsche Bierbrouwerij ISO-9001 certificaat

1995: Heineken Nederland ISO-9002 certificaat

Marketing

Gouden Loeki

Sinds 1995 laat de STER jaarlijks het publiek de mooiste of leukste TV-commercial uit het afgelopen seizoen kiezen middels de Gouden Loeki-verkiezing

In de jaren 1995 t/m 1997 eindigden er geen biercommercials in de top-5. In het seizoen 1997 eindigde de biercommercials op de volgende plaatsen:

11e plaats:Amstel - Karaoke
16e plaats:Brand - Mussen
18e plaats:Hoegaarden - Postbode
24e plaats:Dommelsch - Ruimteschip

 In 1998 eindigde de "Brand Mus"-reclame op de derde plaats.

Distrifood Wheel of Retail

Het nieuwsblad voor de levensmiddelendetailhandel Distrifood beloont de beste introducties jaarlijks met een Distrifood Wheel of Retail. Deze prijs heeft betrekking op het voorafgaande jaar waarin nieuwe produkten die in het levensmiddelenkanaal geïntroduceerd werden, intensief beoordeeld zijn.

Buckler ontving de Distrifood Wheel of Retail 1989 voor '... de sterkste marktvergrotende werking'.

In 1992 ontving de Amstel Brouwerij (i.e. Heineken) een eervolle vermelding in het kader van de Distrifood Wheel of Retail 1992 voor de introductie van Amstel Malt in 30cl. Dit produkt scoorde als een van de meest succesvolle introducties in de categorie 'Vruchtensappen, Alcoholvrije en Alcoholhoudende dranken'.

In 1993 ontving Heineken de Distrifood Wheel of Retail voor Heineken Tarwebok dat in een tijdsbestek van twee maanden (eind 1992) marktleider in het herfstbok-segment en tevens het meest bekende herfstbok van Nederland werd.

In 1994 ontving Heineken opnieuw deze prijs, ditmaal voor de succesvolle introductie van "1994" en daarmee voor het openbreken van de markt voor kerst- en eindejaarsbieren.

Effie

De Effie is een reclame-effektiviteitsprijs van de Nederlandse Vereniging van Erkende Reclame-Adviesbureaus (VEA) en de Associatie Nederlandse Adverteerders (BVA). Met deze jaarprijs erkent de VEA/BVA de bijdrage die reclamecampagnes leveren aan het aantoonbaar commerciële succes van ondernemingen.

In 1993 kreeg Brand, resp. het reclamebureau van Brand, de 'Zilveren Effie' voor de reclamecampagne 'Brand, Het bier waar Limburg trots op is'.

Meetlat

Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan bureaus en adverteerders voor de meest effectieve en creatieve (verkoop)promoties. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van de organisaties NIMA, GVR en SPIN.

De Bingo-actie van Amstel in 1992 won de Meetlat in de categorie 'Fast moving consumer goods'. De actie leverde Amstel blijvend hogere verkoopcijfers en een groter marktaandeel op.

Sial d'Or

Een internationale jury van de Franse beurs Sial kent prijzen toe aan produkten die zich sinds de laatste editie van de beurs op innovatief en commercieel gebied hebben onderscheiden. Journalisten van vakbladen uit 21 landen maken een landelijke selectie op basis van het oordeel van belangrijke inkopers, en presenteren deze selectie voor de overige leden van de jury. De winnaars kunnen rekenen op grote aandacht van de media en van internationale inkopers.

In 1996 won Grolsch een Sial d'Or voor Grolsch Lentebok.

Vakblad Food Magazine

Jaarlijks wordt onder auspiciën van het vakblad Food Magazine de Introtoptrofee uitgereikt aan de fabrikant, die met succes een nieuwe drank of een nieuw levensmiddel op de markt heeft gebracht. In 1989 viel deze eer te beurt aan Bavaria voor het alcoholvrije Bavaria Malt.

Verkoop

Meest klantgerichte ondernemingen

Heineken Nederland B.V. drong in 1992 door tot de top 10 van de meest klantgerichte ondernemingen en is daarmee de hoogst scorende brouwerij. Het onderzoek werd gedaan door bureau DOOR uit Doorn. Vijduizend bedrijven werden doorgelicht op klantencontact, het zaken doen, uitvoering en nazorg.

Vakblad Food Personality

In 1992 kreeg Heineken voor het meedenken met de winkelier tijdens de ROKA de 'pluim voor de meest handelsvriendelijke produkten' van het vakblad Food Personality.

ROKA Marketing Award

In 1994 toegekend aan Heineken (Thuisverbruik).

1996: bronzen Marketing Award uitgereikt tijdens de ROKA door de Missetvakbladen Distrifood en Foodmagazine voor het marketingbeleid van Heineken

Innova Klassiek

Moreeke ontving de Innova Klassiek 1995-1999. Deze prijs werd uitgereikt door de Levensmiddelenkrant.

Horeca

Café van het jaar - Missets Horeca Gastvrijheidsbeeld 19..

Het landelijke horecavakblad Missets Horeca reikt eenmaal per jaar het Gastvrijheidsbeeld uit aan een ondernemer die, zonder aanziens des persoons gastvrijheid tentoonspreidt. Verder moet de ondernemer het vak van A tot Z beheersen en moet hij een produkt presenteren wat praktisch niet te verbeteren is. Men kijkt daarbij onder meer naar:
- lokatie
- uiterlijk
- personeelsbeleid
- bedrijfsfilosofie
- klantenbehandeling/goed gastheerschap
- bijzondere aktiviteiten
- goed ondernemerschap

De volgende café's hebben inmiddels deze prijs mogen ontvangen:

1992: Taverne Du Limbourg, Vaals
1993:
1994: Café anno 1890, Amsterdam
1995: Café De Beyerd, Breda
1996: In den Ouden Vogelstruys, Maastricht
1997:
1998: Grand Café De Jaren, Amsterdam
1999:
2000:
2001:

 

Links


© Cambrinus.nl Alle rechten voorbehouden.

[Bier nader bekeken]